NIITTYJUHLAT- perinne 1800-luvulta

Niittyjuhlat Finlaysonin Palatsin puistossa sunnuntaina 9.8.

Patruunapari saapuu juhlaan

12:50–13:05 Kotkien Puhallinorkesteri

13:05–13:15 von Nottbeckin patruunaparin vierailu

13:15–13:30 Suvi Linnovaara, saksofoni ja Juhana Mattila, piano

13:30–13:50 Kanerva-kuoro

13:50–13:55 Niittu-juhla-runo, Mikko Lavijärvi

13:55–14:00 katsaus Finlaysonin palatsin historiaan, Katja Villemonteix

14:05 Keisarillista lohikeittoa Kotkien sävelin (omakustanteinen: keitto lisukkeineen 15e, Nottbeckin leivos ja kahvi 6e, lounas&leivos pkt 20e)

14:35–14:50 Mandi Lammi, sello ja Juhana Mattila, piano

14:50 Historiakatsaus, Mikko Lavijärvi

15:00 Arpajaiset

16:00 Kirkko Heikki Hattunen, tenori ja Juhana Mattila, piano

• Valokuvaaja Maria Salangina ottaa epookin tyylisiä kuvia palatsin pääsisäänkäynnin luona harvinaisella vanhanaikaisella Polaroid-kameralla kello 13–16. Kuvat saa heti mukaan, hinta 20e/kuva.
  • Tapahtuman juontaa kreivitär Catherine de Villemonteix.
  • Mukana patruunapari von Nottbeck, aatelispari von Rauch sekä muuta Nottbeckien lähipiiriä.
  • Kirkkokonserttiin pääsee max 100 henkilöä kirkon oman ohjeistuksen mukaan.

Patruunapari von Nottbeckin tervehdyskierros hevoskieseillä ja pysähdyspaikat. Yleisö voi halutessaan ottaa kuvia:

12:30 Väinö Linnan aukio     12:50 Finlaysonin kirkko    13.05 Finlaysonin palatsi    13.20 Tallipiha    13:40 Milavida    14:00 Finlaysonin palatsi

Niittyjuhlat järjestää Tampereen Kulttuuriyhdistys ry.

Tuotantokumppaneina ovat Varma ja Tampereen kulttuuripalvelut. Tänä vuonna juhlimme wanhanajan tunnelmissa: olemme vuokranneet useita pukuja yleisölle Tampereen Työväen Teatterilta. Myös järjestäjät pukeutuvat von Nottbeckien henkeen. Muutkin saavat ilomielin tulla paikalle epookin henkeen sonnustautuneina, esimerkiksi kukkahatussa!

Tänä vuonna Niittyjuhlat järjestetään isona kokonaisuutena. Ohjelmaa on Kulttuuriyhdistyksen tapahtuman lisäksi Milavidassa, Tallipihalla, Finlaysonin kirkossa ja Werstas-museossa kello 11-18. (Huomioi kunkin omat tapahtuma-ajat.) Tapahtuma on osa Finlaysonin alueen 200-vuotisjuhlaohjelmistoa.

Tampereen kulttuuriyhdistyksen

vuodesta 2009 järjestämät Niittyjuhlat perustuvat Finlaysonin puuvillatehtaan pitkäaikaisen omistajan ja patruunan Wilhelm von Nottbeckin  1860-luvulla aloittamaan perinteeseen; yrityksen työväen ja heidän perheidensä hyväksi järjestettyyn yhteiseen elonkorjuujuhlaan. Niittyjuhlat pidettiin joka vuosi elokuun alussa, …”tasaisella nurminiityllä Kuninkaan- ja Polttimonkadun välissä, minne tavallisesti levitettiin kankaita valkaistaviksi. Kankaat korjattiin tieltä ja yksinomaan tilaisuutta varten pystytettiin kentälle iso paviljonki kunniavieraita varten, musiikki- ja laululava, kaksi tanssilavaa ja erilaisia telineitä urheilu- ja muita tilaisuuksia varten.”…”Paviljongin keskiaukon yläpuolelle oli maalattu suurin kirjaimin: OLKAAT TERVE TULTUA”.

(Gustav V. Lindfors: Finlaysonin tehtaat Tampereella)

Kulttuuriyhdistys haluaa Niittyjuhlien kautta tuoda esiin arvostuksensa sekä puuvillatehtaalle, sen työväelle, että patruuna von Nottbeckille. Näiden kolmen tekijän ansiosta Tampereesta aikanaan kasvoi sekä voimakas teollisuus- että kulttuurikaupunki.