NIITTYJUHLAT- perinne 1800-luvulta

Kulttuuriyhdistyksen vuodesta 2009 järjestämät Niittyjuhlat perustuvat Finlaysonin puuvillatehtaan pitkäaikaisen omistajan ja patruunan Wilhelm von Nottbeckin  1860-luvulla aloittamaan perinteeseen; yrityksen työväen ja heidän perheidensä hyväksi järjestettyyn yhteiseen elonkorjuujuhlaan. Niittyjuhlat pidettiin joka vuosi elokuun alussa, …”tasaisella nurminiityllä Kuninkaan- ja Polttimonkadun välissä, minne tavallisesti levitettiin kankaita valkaistaviksi. Kankaat korjattiin tieltä ja yksinomaan tilaisuutta varten pystytettiin kentälle iso paviljonki kunniavieraita varten, musiikki- ja laululava, kaksi tanssilavaa ja erilaisia telineitä urheilu- ja muita tilaisuuksia varten.”…”Paviljongin keskiaukon yläpuolelle oli maalattu suurin kirjaimin: OLKAAT TERVE TULTUA”.

(Gustav V. Lindfors: Finlaysonin tehtaat Tampereella)

Kulttuuriyhdistys haluaa Niittyjuhlien kautta tuoda esiin arvostuksensa sekä puuvillatehtaalle, sen työväelle, että patruuna von Nottbeckille. Näiden kolmen tekijän ansiosta Tampereesta aikanaan kasvoi sekä voimakas teollisuus- että kulttuurikaupunki.